mandag den 7. maj 2012

Om Natureness

En allike lige midt i foråret
(Fortsat) Rammen om projektet blev altså:
Natureness naturiagttagelse, fra indre til ydre nærvær. Et pædagogisk supplement til ACT og Mindfulness.
Og indholdet?
Jeg har en del slagord, når jeg underviser, hvoraf nogle af de vigtigste er "Glæde og mestring", "Det er faktisk meningen at livet skal være sjovt", "Drop den dårlige samvittighed" og "Giv dig selv en god dag". Bl. a. ud fra det blev overskriften for indholdet "En god dag".
Jeg formulerede et forslag til en god dag med 10 punkter.
Det starter med morgenbad, yoga og meditation, dvs. træning af indre nærvær.
Så først er der plads til morgenmad.
Der efter følger træning af ydre nærvær i form af en naturtur med rygsækken på, og iagttagelse og registrering.
Så lidt gode råd om at komme hjem og fortsætte dagligdagen med fortsat øvelse i fokus på glæde over livet, og til sidst lidt om at afslutte dagen på en god måde.
Jeg er ved at samle det hele i en Natureness kasse i A5 format, der indeholder en DVD med speciel tilrettelagt yoga (endnu ikke færdig), en CD med speciel tilrettelagt kropsmeditation, en lille grundbog med lidt ACT teori m. m., en notesbog, en dagbog, en skitsebog, en æske akvarelblyanter, en pensel, en blyant med viskelæder, samt et passepartout (til at afgrænse verden).
Kassen er taget i brug på vores hold, hvor andet hold er igang med den. Vi gennemfører endnu ikke hele dagen, men deler den op over flere dage.
Jeg er igang med at lave en hjemmeside, www.natureness.dk , samtidig med at jeg går på kursus i hjemmesideprogrammet Joomla, så det varer lidt inden den er klar. På den beskriver jeg hele processen nærmere.
Ved siden af alt dette dyrker jeg selv fortsat Natureness i fritiden, og det har jeg tænkt mig at skrive lidt om fortløbende på denne blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar